اخبار حوزه فلزات گرانبهااخبار

نحوه بازیافت فلزات گرانبها از مبدل کاتالیزوری

همان‌طور که مشخص است ضرر ماشین ها که زندگی ما را بسیار آسان کرده‌اند برای مردم و طبیعت غیرقابل انکار است. گازهای خروجی از اگزوزها هم به سلامت انسان و هم به محیط زیست آسیب جدی وارد می کند. باعث آلودگی هوا می شود. مبدل های کاتالیزوری تقریباً 45 سال است که برای جلوگیری از این گازهای منتشر شده در جو استفاده می شود.

در مبدل های کاتالیزوری متصل به لوله خروجی اگزوز خودروها، فلزات گروه پلاتین گاز مونوکسید کربن (CO)، هیدروکربن ها (HC) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) آزاد شده در هوا را به دی اکسید کربن (CO2) و بخار آب کمتر مضر تبدیل می کنند. مبدل های کاتالیزوری شامل پلاتین، پالادیوم و فلزات گرانبهای رودیم از فلزات گروه پلاتین به عنوان کاتالیزور هستند.

تجزیه هیدروکربن های پلاتین و پالادیوم به بخار آب و دی اکسید کربن را فراهم می کند. رودیم اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن را به نیتروژن و دی اکسید کربن تبدیل می کند.

همان‌طور که در داده های سال 2013 مشاهده می شود، بیش از 50 درصد استفاده از فلزات گروه پلاتین در جهان در بخش خودرو است. با افزایش روزافزون موجودی وسایل نقلیه جهانی، امروزه استفاده از فلزات گروه پلاتین رایج تر است. علاوه بر این، افزایش تعداد خودروهای قراضه و این واقعیت که هر خودروی قراضه دارای یک مبدل کاتالیزوری بود، فرآیندهای بازیافت و بازیابی را به همراه داشت.

مبدل های کاتالیستی حاوی فلزات گرانبها هستند که به آنها امکان می دهد ارزش اقتصادی داشته باشند. با توجه به مجموع فلزات گرانبها که از سال 1975 در مبدل های کاتالیزوری در خودروهای اسقاط استفاده شده است، این مقدار به طور قابل توجهی بیشتر است. با این حال، آنها باید هم از نظر زیست محیطی، هم از نظر تجاری و هم از نظر اقتصادی بازیافت شوند.


مبدل‌های کاتالیستی حاوی مقادیری فلزات گرانبها و کمیاب هستند.


 

مقدار فلز گرانبهایی را که می توان با فرآوری تقریباً 360 کیلوگرم سنگ معدن و سنگ از طبیعت به دست آورد، با بازیافت یک مبدل کاتالیزوری که حدود 1.5 کیلوگرم وزن دارد، به دست می آید. هزینه‌های بازیافت کمتر از هزینه‌های تولید سنگ معدن است و آگاهی‌های زیست‌محیطی را می‌توان افزایش داد، زیرا تولید بیشتر با آلودگی کمتر و مصرف کمتر امکان‌پذیر است.

سیستم های بازیافت مبدل کاتالیزوری قراضه بسیار سودآور هستند. این تاسیسات در مدت زمان بسیار کوتاهی مستهلک می شود و بودجه سرمایه گذاری شده در زمان بسیار کوتاهی به دست می آید. وجود کارخانه بازیافت مبدل کاتالیزوری یک فرصت بزرگ برای سرمایه گذاران است.

ارزش فلزات گرانبها چقدر است؟

مبدل های کاتالیزوری دارای ارزش اقتصادی هستند زیرا حاوی فلزات گرانبها هستند. این دلیل اصلی فروش آنها به عنوان گرانترین قراضه است. زیرا حاوی رودیوم، پالادیوم و پلاتین است که از گرانبهاترین فلزات هستند. هنگامی که Pt، Pd، Rh از مبدل کاتالیزوری قراضه بازیابی می شوند، می توانند به پول نقد بیشتری تبدیل شوند.


کارخانه بازیافت مبدل کاتالیزوری یک فرصت بزرگ برای سرمایه گذاری است.


یک گرم پلاتین چقدر می ارزد؟

ارزش فلز پلاتین با گذشت زمان در حال افزایش است. ارزش اقتصادی آن در 20 سال گذشته هرگز کاهش نیافته است. بنابراین این بدان معناست که ارزش پلاتین هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. امروزه قیمت هر گرم پلاتین حدود 31 دلار است.

یک گرم پالادیوم چقدر ارزش دارد؟

با توجه به متغیر بودن مقدار پالادیوم، اگرچه برای یک دوره کاهش داشت، اما به طور کلی کاهش جدی ایجاد نکرد. هنوز ارزشمند است و ارزش اقتصادی آن همچنان در حال افزایش است. امروزه قیمت هر گرم پالادیوم حدود 72 دلار است.

یک گرم رودیوم چقدر ارزش دارد؟

با نگاهی به تغییر ارزش رودیوم در 10 سال گذشته، اگرچه در بیشتر مواقع ثابت مانده است، اما در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. امروزه قیمت رودیم در هر گرم حدود 287 دلار است.

اگرچه مقادیر بر اساس مدل متفاوت است، به طور متوسط، تنها یک مبدل کاتالیزوری استاندارد حاوی حدود 3 تا 7 گرم پلاتین، 2 تا 7 گرم پالادیوم، 1 تا 2 گرم رودیم است. هنگامی که تن‌ها مبدل کاتالیزوری قراضه بازیافت می‌شود، دستاوردهای جدی به همراه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا