آموزش

اگر گالیوم را قورت دهید چه می شود؟

گالیم فلزی براق است که می تواند مانند مایع به ژله تبدیل شود. شما همچنین می توانید با آن بازی کنید، بدون آسیب. اما اگر این فلز را در دهان خود قرار دهید و سپس آن را ببلعید چه اتفاقی می افتد؟ گالیم چقدر سمی است؟

گالیوم ماده بسیار عجیبی است. می‌تواند یک قوطی آلومینیومی را از بین ببرد. حالا، این گالیوم با معده شما چه می کند؟

در ابتدا، قطعه گالیوم شما به احتمال زیاد در حالت جامد خواهد بود. در دمای اتاق، فلز جامد است. به محض گذاشتن آن در دهان، ذوب می شود. بلافاصله متوجه طعم ترش فلزی می شوید که کل دهان شما را پوشانده است. گالیوم ذوب شده مانند خمیر غلیظی است که دور دهان شما می چرخد و دندان ها، زبان و هر چیز دیگری را با لکه نقره ای خود می پوشاند.

بعد از اینکه تلاش کردید آن را از گلوی خود پایین بیاورید، به معده شما می رود. در این مرحله، ممکن است تعجب کنید که چرا هیچ چیزی هنوز برای شما اتفاق نیوفتاده است این به این دلیل است که در مقادیر بسیار کم، گالیوم اصلا سمی نیست. در واقع، ما در حال حاضر مقداری در بدن خود داریم، حدود 0.7 میلی گرم (0.00002 اونس). این به هیچ وجه به بدن ما آسیب نمی رساند یا کمکی نمی کند و به احتمال زیاد از آب ما می آید یا ممکن است آثار کوچکی از آن روی میوه ها یا سبزیجات ما وجود داشته باشد.

بنابراین اگر همین جا توقف کردید، با این ذره کوچک گالیمی که بلعیدید و وارد سیستم خود کردید، خوب خواهید بود. مانند هر غذای دیگری در بدن شما حرکت می کند. اما این بدان معنا نیست که شما باید گالیوم مصرف کنید و ما اصلاً این را توصیه نمی کنیم. و اگر حتی گالیم بیشتری خوردید، خوب، آن وقت است که همه چیز شروع به خطرناک شدن می کند.

اگر گالیوم بیشتری بخورید، با اسیدهای معده شما واکنش نشان می دهد. و این باعث تولید تری کلرید گالیم می شود. این ترکیب شیمیایی برای موش ها کشنده است و اگر گالیوم کافی بخورید برای شما نیز کشنده خواهد بود. پس از خوردن حدود 140 گرم (5 اونس) گالیم، با اسیدهای معده شما واکنش نشان می دهد و بیش از 300 گرم (12.5 اونس) تری کلرید گالیوم تولید می کند.

نه تنها این عنصر را تولید می کند، بلکه گاز هیدروژن زیادی نیز می سازد. این می تواند منجر به آروغ های قابل اشتعال و همچنین برخی بادهای معده اضافی شود. اما عبور گاز کمترین نگرانی شما خواهد بود. همانطور که این اتفاق می افتد، شما همچنین متوجه سوزش گلو و همچنین مشکل در تنفس خواهید شد.

این از خود گالیوم نیست، بلکه تری کلرید گالیومی است که بدن شما ایجاد کرده است. علاوه بر همه اینها، درد شدید قفسه سینه را نیز متوجه خواهید شد. و بخاری که تولید می کند ممکن است برای شما خطرناک تر باشد. شروع به ایجاد مایع اضافی در ریه های شما می کند. و حتی ممکن است نتوانید حرکت کنید، زیرا بخارات می تواند باعث فلج شدن شما شود.

اگر نمی توانستید حرکت کنید، در نهایت از دود و دشواری تنفس بیهوش می شوید. اگر فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار نگیرید، به احتمال زیاد خواهید مرد. اما لازم نیست اینطوری تمام شود. پس لطفا هیچ گالیومی نخورید. بیایید فقط به آزمایش های علمی سرگرم کننده بچسبیم، و گهگاهی با آن در دستان خود بازی کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا