اخباراخبار حوزه فلزاتتحلیل بازار

توسعه فولاد به کمک شرکت های دانش بنیان

به نقل از پیام آوران معدن و فولاد طی سالیان اخیر صنعت فولاد کشور در تلاش بوده تا علاوه بر تولید و تامین نیاز داخل در زمینه ی صادرات هم حضوری فعال داشته باشد که با تمرکز بر این هدف توانست در میان صادرکنندگان غیر نفتی جایگاه خوبی کسب کند اما افزایش فشار تحریم ها درست در شرایطی که این صنعت نیازمند استفاده از تجهیزات به روز و تعامل با دنیا بود، باعث شد مسیر رسیدن به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام برای این صنعت کمی ناهموار شود. فولاد سازان استفاده از دانش بومی و ساخت داخل را در صدر برنامه های خود برای کاهش فشار تحریم ها قرار دادند تا علاوه بر تلاش برای رسیدن به اهداف خود صرفه جویی ارزی قابل توجهی هم کرده باشند. این تصمیم نه تنها باعث افزایش تولید و ارز آوری شد بلکه کمک بزرگی به شرکت های دانش بنیان بود و موجب همکاری گسترده میان دانشگاه و صنعت شد.

امروز این صنعت می تواند با سایر کشور ها در زمینه ساخت برخی قطعات همکاری داشته باشد و این انتقال دانش و تجهیزات محل درآمد جدیدی برای صنعت فولاد ایجاد می کند و باعث ارتقا جایگاه آن شود. طی سالیان اخیر توسعه ی خطوط تولید محصولاتی چون پروفیل مبلی و لوله سبک به عنوان کاربردی ترین محصولات فولادی اشتغال زایی خوبی به همراه داشته است و افزایش این فعالیت ها می تواند باعث افزایش این میزان بشود. همکاری شرکت های دانش بنیان با این صنعت مسیر توسعه ی را در شرایط تحریم کوتاه تر و واردات دانش فنی را راحت تر کرده است.

به کمک این شرکت ها حضور صنعت فولاد ایران در بازار های بین المللی پر رنگ تر خواهد شد و کمک شایانی به اقتصاد غیر نفتی کشور خواهد کرد اما این هدف تنها با تامین زیر ساخت های مورد نیاز صنعت فولاد دست یافتنی است. سال گذشته فعالان این صنعت با مشکلات زیادی در تامین انرژی و مواد اولیه تولید ورق سیاه و روغنی رو به رو بودند که در صورت بروز مشکلات سال گذشته نمی توان انتظار داشت تولید فولاد با افزایش چشم گیری حتی به کمک شرکت های دانش بنیان همراه باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا