اخبار حوزه اقتصاداخبارتحلیل بازار

پیش بینی فراتر رفتن قیمت طلا از 8 هزار دلار در یک دهه آینده

جنگ فعلی اوکراین و روسیه و نبرد جهانی علیه تورم، ترجیح بانک‌های مرکزی برای ارزهای خارجی را به طلا تغییر داده است.

Jan Nieuwenhuijs، تحلیلگر بازار طلا، پیش‌بینی کرده است که این فلز گرانبها در دهه آینده ممکن است از قیمت 8000 دلار در هر اونس فراتر رود، زیرا جنگ فعلی اوکراین و روسیه و نبرد جهانی علیه تورم، ترجیح بانک‌های مرکزی برای ارزهای خارجی را به طلا تغییر می‌دهد.

این تحلیل‌گر به عنوان بخشی از تحلیل خود، که درصد تاریخی طلا در اختیار بانک های مرکزی را به عنوان یک معیار کلیدی در نظر می گیرد، بیان می کند:

بانک‌های مرکزی در مجموع به ارز خارجی اعتقاد غیرعادی دارند، زیرا درصد طلا از کل ذخایر در سال 2022 به میزان 16 درصد بود، در مقابل میانگین تاریخی 59 درصد. با این حال، این بانک های مرکزی شروع به از دست دادن اعتماد به ارزهای صادر شده توسط همتایان خود کرده اند.

بر اساس مدل وی، اگر بانک های مرکزی 51 درصد از ذخایر خود را به طلا ذخیره کنند، قیمت طلا به 10000 دلار در هر اونس خواهد رسید. با این حال، Nieuwenhuijs تصریح می‌کند که در حالی که بانک‌های مرکزی این محور را به سمت طلا هدایت می‌کنند، بانک‌های خصوصی و سایر سازمان‌ها نیز این روند را دنبال خواهند کرد.

بانک های مرکزی در چند وقت اخیر اقدام به ذخیره سازی طلا کرده اند. در سال 2022، بانک های مرکزی با افزایش 1136 تنی ذخایر طلا، رکورد خرید طلا را ثبت کردند، در حالی که ذخایر موجود در قالب ارزهای خارجی 950 میلیارد دلار کاهش یافت. بر اساس گزارش های شورای جهانی طلا، تنها در سه ماهه سوم 2022، نزدیک به 400 تن طلا توسط بانک های مرکزی خریداری شده است.

در 2 مارس، شورای جهانی طلا گزارش داد که تقاضا برای طلا از سوی بانک های مرکزی در سال 2023 همچنان قوی بود، زیرا در ژانویه، 31 تن از این ماده معدنی گرانبها توسط بانک های مرکزی اضافه شد. ترکیه با کسب 23 تن طلا بیشترین خرید این فلز را داشت.

شخصیت های دیگر نیز در مورد افزایش طلا و سایر دارایی های کمیاب مانند بیت کوین هشدار داده اند. رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب پرفروش پدر پولدار، پدر فقیر، در ماه فوریه پیش‌بینی کرد که طلا تا سال 2025 به 5000 دلار می‌رسد و همچنین از احتمال رسیدن بیت کوین به 500000 دلار خبر داد.

نظر شما در مورد پیش بینی رسیدن قیمت طلا به 8000 دلار یا حتی 10000 دلار در دهه آینده چیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا